Wat kost Benzine

Hoe zijn de brandstofprijzen in Nederland opgebouwd?

De brandstofprijzen in Europa stijgen al een paar jaar. In Nederland lijkt het echter de pan uit te rijzen. Aan de pomp betaal je al snel €1,84 voor een liter benzine. Maar waar betaal je eigenlijk voor? Wie zorgt ervoor dat die prijs zo hoog is? Zou olie nou echt zo duur zijn? Kun je eigenlijk nog wel ergens goedkoop tanken?

Zijn de productiekosten van invloed op de brandstofprijzen?

De productiekosten zijn het enige onderdeel van de brandstofprijs die van dag tot dag kunnen verschillen. Deze kosten bestaan uit de prijs van ruwe olie en de raffinagekosten. Benzine, diesel en lpg zijn alle drie producten die gewonnen worden uit ruwe olie. Deze ruwe olie komt vanuit verschillende gebieden naar Nederland. De olie wordt per tanker vervoerd naar de Rotterdamse haven, waar het in één van de vele raffinaderijen in Pernis wordt verwerkt tot benzine, diesel en lpg.

benzine kosten bestelbusEen oliemaatschappij betaalt ongeveer €0,55 per ruwe liter olie. Die liter olie verwerken tot brandstof kost ongeveer €0,10. Dat lijkt niet zo heel veel, maar als je bedenkt dat een raffinaderij zo’n 800 liter per seconde kan verwerken, wordt duidelijk waarom oliemagnaten er zo warmpjes bij zitten. Die €0,55 en €0,10 samen zijn de productieprijs van een liter benzine.

Verdient de pomphouder aan de hoge brandstofprijzen?

De stijging van de brandstofprijzen leidt niet tot meer winst voor de pomphouder. De pomphouder krijgt een vaste marge van ongeveer €0,12 per liter. Als je korting krijgt bij een tankstation, dan komt dat uit deze marge. Dit betekent concreet dat de pomphouder niet veel verdient op een liter benzine. Een tankstationhouder verdient dan ook meer geld aan de broodjes die verkocht worden dan aan de benzine.

Waarom zijn de brandstofprijzen dan zo hoog?

Het grootste onderdeel van de benzineprijs is de accijns. Op een liter benzine zit momenteel €0,75 accijns. Dit doet de prijs dan ook bijna verdubbelen. De totaalprijs van een liter brandstof wordt bereikt door de 21% btw die er nog een keer bovenop komt.

€0,65 productiekosten + €0,12 voor de pomphouder + €0,75 accijns + 21% btw = €1,839.

Diesel en lpg zijn goedkoper omdat hier minder accijns over worden betaald. De btw op deze brandstoffen is wel gewoon 21%.

Kan ik nog wel goedkoop tanken?

Als je in het grensgebied woont kun je makkelijk over de grens gaan tanken om de hoge accijns te ontlopen. Maar niet iedereen woont zo lekker dichtbij de grens. Het loont dus om korting op te zoeken. Of gebruik je ANWB-lidmaatschapskaart of UnitedConsumers tankkaart.  Zo kun je toch nog besparen en enigszins goedkoop tanken.
(Bronnen: De Rekenkamer en UnitedConsumers.com)