Gezond werken

Dynamisch Werken: Een Gezonde Kantoorbaan?

goedkope kledingOnderuit gezakt op de bank tv kijken, niet sporten, weinig bewegen, zittend werken. Het is niet ongewoon voor mensen om deze kenmerken te vertonen.

Wat kan iemand nou doen om deze cyclus te doorbreken en zijn of haar lichaam weer de gezonde kant op te werken? In dit artikel lees je precies wat je kan doen.

De risico’s van dagelijks 8 tot 10 uur zitten

Wat voor klachten kan je er nu van krijgen, de hele dag zitten? Onderzoek wijst uit, dat mensen die dagelijk wel 8 tot 10 uur zitten, een verhoogd risico hebben op obesitas. Dit is natuurlijk geen verrassing, aangezien je zittend erg weinig energie verbruikt. Minder voor de hand liggend, is een verhoogd risico op depressie, diabetes en hart- en vaatziekten. Deze risico’s zijn heel goed tegen te gaan, door de tips in de volgende alinea’s op te volgen.

Gebruik een deskbike

Een deskbike is een fiets die je zittend kan gebruiken tijdens je werk. Het is een soort hometrainer voor aan je bureau. Je kan dus al werkend blijven fietsen. Onderzoek uit Australië heeft recent aangetoond dat dit zeer gezond is. Na deze informatie werd het fietsen onder werk ook zeer populair. Dit fietsen zorgt voor een betere doorbloeding door je lichaam, wat hart- en vaatziekten tegen gaat, maar zorgt tevens ook voor een betere bloedtoevoer naar je hersenen. Meer bloed naar je hersenen betekend meer zuurstof en energie, waardoor jij sneller en productiever zal zijn.

Gebruik een zit-sta bureau

Een zit-sta bureau is voor de mensen die de hele dag zitten ook een goede uitkomst. Een zit-sta bureau kan versteld worden waardoor dit de mogelijkheid biedt om staand te gaan werken. Je hoeft niet zoveel te bewegen als bij een deskbike, maar toch heeft dit staan al redelijk dezelfde positieve bijwerkingen als de deskbike. Zorg er echter wel voor dat er maximaal een uur achter elkaar gestaan wordt, aangezien er anders op langere termijn gewrichtsklachten kunnen optreden. Als er tussendoor een uurtje of halfuurtje wordt gestaan, wordt dit voorkomen.

Combinatie van beide

Uiteraard is een combinatie van beide wat wij aanraden. Een uurtje staand werken, dan een uurtje fietsen, en misschien daarna een uurtje gewoon zitten. Zo blijf je in beweging en zul je zelfs zien dat je productiever wordt! Geef je werknemers deze kans of vraag je werkgever om jou deze kans te geven door deze kantoormeubelen aan te schaffen. Gezondere/productievere werknemers zijn namelijk minder ziek en verzetten meer werk.