De kracht van reviews

meest-gekozenBen je eigenaar van een webshop? Dan ben je waarschijnlijk ook bezig met het verwerven van positieve reviews. De kracht van reviews is tegenwoordig dan ook sterker dan ooit te voren. Voordat een potentiële klant namelijk klant wordt, vergelijken zij vaak producten van verschillende webshops.

Het gaat dan niet alleen om de specificaties van het product zoals kwaliteit en de verschillende modellen, maar met name ook om de prijs. Een potentiële klant wordt dan ook overspoeld door tal van mogelijkheden. Reviews zijn dan ook onmisbaar geworden. Waarom dan eigenlijk? Dat lees je hier.

Voordelen

Het hebben reviews is voor een webshop eigenaar dan ook zeker positief. Hierbij wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen twee verschillende reviews, namelijk: productreviews op basis van het aangeschafte product en winkelreviews als het gaat om de service van de winkel. Uit onderzoek is gebleken dat positieve winkelreviews in principe iets meer waarde hebben dan van het product.

thumbs-up-or-thumbs-downHet product kan namelijk in meerdere winkels aangeschaft worden en is daarmee niet specifiek gebonden aan de winkel. De winkelrecenties daarentegen zijn wel geheel winkel gebonden en kan vaak doorslaggevend zijn voor een aankoop. Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat deze beoordelingen maar liefst 71 procent worden gelezen voor de aankoop.

Ook op het vlak van SEO spelen positieve beoordelingen een belangrijke rol. Niks is mooier dan het moment waarop je beoordelingen ook zichtbaar worden in de organische zoekresultaten. Daarnaast wordt dit ook als unieke content geïndexeerd door de zoekmachines en verhoogt dit tegelijk de waarde van je pagina.

Als we kijken op vlak van het zoeken naar producten zijn de productreviews dan ook onmisbaar. Zorg er dan ook voor dat jouw productpagina’s goed geoptimaliseerd zijn voor het juiste verkeer. Ook op deze manier kan Google jouw pagina de voorkeur geven ten opzicht van een concurrent.

De belangrijkste reden voor positieve feedback is toch wel de betrouwbaarheid van een webshop. Op deze manier bouw je een relatie op met je klanten. Wanneer je je afspraken naar de klant waarmaakt en daarnaast een goede service biedt, zullen deze klanten zorgen voor herhalingsaankopen.

Reviews vragen

Idealiter laat een klant direct een review achter na de aankoop. Toch blijkt uit de praktijk dat dit vaak niet zo werkt. Het is daarom aan te raden om je klanten een email te sturen met de vraag of zij een review zouden willen schrijven. Doe dit echter wel pas op het moment wanneer de klant al enkele dagen gebruik heeft kunnen maken van de product of dienst. Een methode die ook vaak goed werkt is om een kortingscode mee te geven voor een volgende aankoop.

Ben jij benieuwd of de webshop waar je iets wilt bestellen goede reviews heeft? Neem dan hier een kijkje.